تبلیغات
بسم الله الرحمن الرحیم - دانه درشت‌ها در GEM همچنان می‌تازند؟!
 با افزایش حجم آگهی‌های بازرگانی شركت‌های ایرانی در شبكه «GEM» این بار تبلیغات بزرگ‌ترین بانك دولتی كشور از این شبكه ماهواره‌ای پخش شد تا معمای حضور بنگاه‌های اقتصادی ایرانی در این شبكه مبهم‌تر شود.

پخش آگهی بانك ملی از «GEM» جدیدترین حضور یك شركت ایرانی در شبكه‌ای ماهواره‌ای است كه گرداننده آن عضو گروهك تروریستی منافقین بوده و تولیداتش از جمله شاخص‌ترین برنامه‌های ضدبنیان‌های خانواده به‌شمار می‌رود. بالا رفتن حجم آگهی‌های ایرانی در این شبكه ماهواره‌ای آیا به معنای چراغ سبز داخلی برای همكاری شبكه‌های ماهواره‌ای نیست؟!
  
 دانه درشت‌ها در GEM همچنان می‌تازند؟!
 
قانون درباره ماهواره چه می‌گوید؟!

قانون ممنوعیت به كارگیری تجهیزات ماهواره‌ای  سال 73 به تصویب رسید. در آن زمان شاید به خاطر آنكه سفارش آگهی از سوی شركت‌های ایرانی به شبكه‌های ماهواره‌ای مطرح نبوده است، قانونگذار نیز اشاره مستقیمی به ممنوعیت یا عدم ممنوعیت تبلیغ كالای ایرانی در ماهواره نداشته است. صرفاً در بند 10 این قانون آمده است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همكاری وزارت پست، تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذی‌ربط موظفند با استفاده از اهرم‌های حقوقی و ‌بین‌المللی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی كشور و حفظ كیان خانواده علیه برنامه‌های مخرب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهند». در تبصره این بند نیز آمده است: «نشر آگهی‌های تبلیغاتی از طرق مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری كه متضمن جواز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ می‌باشد، ممنوع است.» در فروردین‌ماه سال 74 دولت آیین‌نامه ممنوعیت استفاده از‌ ماهواره را تصویب كرد. بند 13 این آیین‌نامه به این شرح است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اجرای تبصره ماده (10) قانون مجازند به تناسب مسئولیت‌های ‌خود دستورالعمل‌های لازم را برای تعیین آگهی‌های تبلیغاتی غیرمجاز تدوین و بنا به حوزه صلاحیت خود، رأساً و به طور جداگانه به ناشرین و مطبوعات و ‌بنگاه‌های تبلیغاتی همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ نمایند.»

قانونگذار سال‌ها است كه قانون جدیدی را در مورد ماهواره تصویب نكرده است. صرفاً در سال 85 بود كه معاون رئیس‌جمهور وقت در بخشنامه‌ای اعلام كرد: فعالیت‌های تمامی شبكه‌های تلویزیونی فارسی ‌زبان مستقر در خارج از كشور كه در فضای كشور برنامه پخش می‌كنند، بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران غیرمجاز است، بنابراین انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و «سفارش آگهی» به شبكه‌های یاد شده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود. این بخشنامه تكلیف تبلیغات ماهواره‌ای را مشخص می‌كند اما در اجرای این بخشنامه چقدر جدیت دیده می‌شود؟!
 
 دانه درشت‌ها در GEM همچنان می‌تازند؟!
 
مجازات تبلیغ دهندگان خرده‌پا

تبلیغات ماهواره‌ای به سودای دیده شدن و فروش كالا و خدمات بسیاری از فعالیت اقتصادی داخلی را به وسوسه انداخت تا با تعرفه‌های بسیار پایین آگهی‌های‌شان را در اختیار شبكه‌های ماهواره‌ای قرار دهند. در سال 1390 وزارت ارشاد بر مبنای ممنوعیت تبلیغ در ماهواره هزار سفارش‌دهنده آگهی به شبكه‌های ماهواره‌ای را به دستگاه قضایی معرفی ‌كرد. از طرف دیگر نیز شماره تماس‌های داخلی كه از سوی سفارش‌دهندگان آگهی مندرج می‌شدند از سوی مخابرات مسدود می‌شد. با این كار فروشندگان خرده‌پا مجال چندانی برای همكاری تبلیغاتی با شبكه‌های ماهواره‌ای پیدا نكردند. در آن سال‌ها خبری از حضور شركت‌های رسمی و بزرگ دولتی در تبلیغات ماهواره‌ای نبود. راهكار از رونق انداختن تبلیغ كالا در ماهواره نیز از سوی كارشناسان و نمایندگان مجلس، كاهش تعرفه‌های آگهی‌های بازرگانی صداوسیما عنوان می‌شد و تصور بر این بود كه اگر صداوسیما پول كمتری از تولیدكنندگان داخلی بگیرد، كسی به ماهواره آگهی نمی‌دهد اما ایراد كار اینجا بود كه یك روز تبلیغ در ماهواره برای آگهی‌دهنده چیزی حدود 30‌هزار تومان آب می‌خورد.
 دانه درشت‌ها در GEM همچنان می‌تازند؟!
 
GEM مرموز

باورش سخت است ولی شبكه GEMزمانی در تهران دفتر داشت و فعالیت نیمه‌رسمی انجام می‌داد. این شبكه حتی استودیوی دوبله فیلم نیز داشت و اولین گروه صداپیشه‌هایی كه با این شبكه همكاری كردند در همین تهران فیلم‌ها و سریال‌های GEM را دوبله می‌كردند. برخی از افرادی كه با این شبكه ماهواره‌ای همكاری داشتند حتی معتقد بودند كه GEM شبكه‌ای مجاز است! این روز‌ها توهم مجوز‌دار بودن شبكه GEM و اینكه شبكه‌ای با آن محتوای غیرقابل دفاع با چراغ سبزی از داخل كشور در حال فعالیت است با حجم چشمگیر آگهی‌های مؤسسات معتبر اقتصادی دولتی در این شبكه باز هم دهان به دهان می‌گردد. بینندگان این شبكه ماهواره‌ای باور ندارند كه تبلیغات بانك‌ها، كارخانه‌ها و فیلم‌های سینمایی صرفاً به خاطر تصمیم یك طرفه GEM از این شبكه پخش می‌شوند و كسی به آنها توصیه‌ای نكرده است.
  
 دانه درشت‌ها در GEM همچنان می‌تازند؟!
 
برخورد با سینمایی‌ها
 

زمانی كه برای جویا شدن علت پخش آگهی‌های یك فیلم سینمایی با تهیه‌كننده فیلم تماس گرفتیم، وی پخش آگهی‌اش را از GEM این‌گونه توجیه كرد: همه به GEM آگهی می‌دهند، چرا من ندهم؟! این گفت‌و‌گو چند ماه قبل از برخورد قضایی با شركت‌های پخش فیلم اتفاق افتاد. برای بازه‌ای زمانی هر فیلمی كه نوبت اكرانش فرا می‌رسید آگهی‌اش از ماهواره پخش می‌شد. تهیه‌كننده‌ها در گفت‌و‌گو‌های رسمی دخالت‌شان در پخش آگهی را رد كرده و بعضاً تقصیر آن را به گردن پخش‌كننده‌های خارج از كشور می‌انداختند. اخیراً شبهه‌ای از سوی برخی مدیران سینمایی ایجاد‌شده که مدعی‌اند ممکن است فرد ثالثی با هدف ضربه‌زدن به یک فیلم در حال اکران، آگهی و تیزر آن را با هزینه‌‌ای به شبکه‌های معاند سفارش پخش دهد اما در جواب باید گفت تیزرهای با کیفیت که از این شبکه‌‌ها پخش می‌شود فقط از حلقه‌های اصلی فیلم که در دست تهیه‌کنندگان است قابل ساخت است. حال باید پرسید تیزرهای فیلم‌های سینمایی با بهترین كیفیت كه در دسترس هیچ‌كس جز صاحبان حقوقی فیلم‌ها نبود، چطور از ماهواره‌ها سر در می‌آورد؟! حتی پخش‌شدن آگهی تبلیغاتی فیلم ارزشی «ایستاده در غبار» واكنش تند سازمان اوج را در پی داشت ولی بعداً مشخص شد كه دفتر پخش‌كننده فیلم كه اتفاقاً دفتر پخش معتبری نیز است، تیزرهای تبلیغاتی این فیلم را در اختیار GEM قرار داده است. شبكه‌ای ماهواره‌ای كه با مبلغ حدود 10‌میلیون تومان یك ماه برای فیلم‌ها آگهی تبلیغاتی پخش می‌كرد. اما قوه قضائیه با تعلیق فعالیت چند دفتر پخش فیلم نسبت به همكاری این دفاتر با شبكه‌های ماهواره‌ای اولتیماتوم داد.
 

  
 دانه درشت‌ها در GEM همچنان می‌تازند؟!
 
دانه درشت‌ها همچنان می‌تازند

اكنون قاطعیت سازمان سینمایی می‌تواند پرونده پخش تیزرهای فیلم‌های ایرانی از GEM را برای همیشه ببندد ولی چه كسی می‌خواهد جلوی تبلیغ بانك ها، كارخانه ها، برندهای تجاری و مؤسسات آموزشی را در این شبكه ماهواره‌ای بگیرد؟ پخش تیزر تبلیغاتی بانك ملی یا هواپیمایی جمهوری اسلامی كه متعلق به دولت هستند از ماهواره به معنای تأیید آن از سوی دولت است. GEM این روزها پرچم حمایت از تولیدات ایرانی را برافراشته و مخاطبانش را به خرید كالای ملی دعوت می‌كند. همچنین برای تهییج بینندگان آهنگ‌های ملی را چاشنی تبلیغ كالای ایرانی نیز می‌كند. به گزارش جوان، در حالی كه برخی رسانه ها امسال را با افزایش تعرفه‌های بازرگانی آغاز كرده است، GEM بی آنكه از بودجه عمومی تغذیه شود در حال پخش آگهی‌هایی است كه حضورشان در ماهواره‌ها غیرقانونی است ولی قانونگذار و قوه قضائیه هنوز برخوردی با این دانه‌درشت‌های متخلف نداشته است. 




طبقه بندی: متفرقه،

تاریخ : پنجشنبه 13 آبان 1395 | 07:11 ب.ظ | نویسنده : محمدرضا رضوی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • تک باکس